CARLOMA
FAQ
Antwoorden op veelgestelde vragen.

1. Wanneer kies je voor een 7 of 13 polige aansluiting?
2. Wat is een C2 controle?
3. Wat is check controle?
4. Constante- en geschakelde spanning voor Caravans.
5. Kwaliteit volgens EC 94/20 norm?
6. Controller Area Network. De toekomst voor een stuk reeds vandaag.

7. Hoe lang duurt een plaatsing?

8. Wat is Parktronic, EPH, PDC, APS of inparkeerhulp?


^ 1. Wanneer kies je voor een 7 of 13 polige aansluiting?

  • Voor 7-polig kies je als er geen constante spanning nodig is. Bijvoorbeeld voor de meeste fietsdragers of kleine aanhangwagens.
  • Voor 13-polig kies je als je wél constante spanning nodig hebt. Bijvoorbeeld voor gebruik in de caravan. 
  • En als je altijd goed wil zitten kies je voor een 13-polige set. Met een adapter kan men een 7 polige stekker op een 13 polige stekkerdoors aansluiten. Deze combinatie valt echter wel iets duurder uit.



^ 2. Wat is een C2 controle?
Het is een waarschuwingssysteem (visueel of akoestisch) dat de bestuurder moet waarschuwen als er één knipperlicht van de aanhanger defect geraakt. C2 is enkel wettelijk verplicht in Duitsland, Oostenrijk en Engeland
In alle andere landen van Europa is het toegestaan. Soms is c2 door de elektronica in de trekhakenkabelset of het voertuig standaard aanwezig. In de toekomst zal deze regeling voor heel Europa gaan gelden



^ 3. Wat is check controle?
Check control systemen informeren de bestuurder indien er een lamp van het voertuig defect is.

Omdat deze systemen de belasting van lampen meten, is het niet mogelijk de lampen van de aanhanger hierop aan te sluiten. Aansluiting van de aanhangerverlichting op dit systeem veroorzaakt een overbelasting en leidt in veel gevallen tot totale uitval van de verlichting.

U kan Uw voertuig op volgende wijze controleren op een check controle

  • maak een stekker van een achterlichtunit los
  • start de motor
  • druk het rempedaal in
  • zet de verlichting aan
  • controleer of er een controlelampje gaat branden of er een melding verschijnt op het instrumentenpaneel

geen melding = geen check controle systeem

Indien wel een melding of controlelampje dat gaat branden is een uitgebreide elektronische aansluiting van de stekkerdoos nodig.



^ 4. Constante- en geschakelde spanning voor Caravans.
Moderne caravans hebben voor ingebouwde accessoires meer en meer stroomvoorziening nodig. Stroomvoorzieningen bij 13 polige DIN stekkerdozen zijn onderverdeeld in 2 groepen

  • De constante spanning op pen 9 en de daarbij behorende massa op pen 13
  • De geschakelde spanning (na contact) op pen 10 en de daarbij behorende massa op 11

Voor deze aansluitingen gebruikt men draden van 2.5 mm die direct in de nabijheid van de accu voorzien zijn van een zekering van Maximaal 15 Amp. Het gebruik van dikkere draden is af te raden. Het grootste deel van de spanningsverliezen ontstaan bij het maken van elektrische verbindingen. Een te dikke draad kan men meestal niet duidedelijk aansluiten met als gevolg spanningsverlies. De constante spanning wordt meestal gebruikt voor bijvoorbeeld binnenverlichting of een waterpompje. Deze verbruikers zullen niet direct de accu van de wagen leegtrekken. De geschakelde spanning is bedoeld voor bijvoorbeeld het laden van een accu in de caravan. Zo wordt voorkomen dat de accu na een korte rustpauze is leeggetrokken met als gevolg dat het voertuig niet meer te starten is.


^ 5. Kwaliteit volgens EC 94/20 norm?
Wij verkopen/plaatsen enkel trekhaken met EEG-keur die voldoen aan de Europese richtlijn EC94/20.
Door een toegenomen motorvermogen, remkracht en de aanwezigheid van kreukelzones bij moderne voertuigen moeten trekhaken voldoen aan de hoogste eisen inzake sterkte, ontwerp en montage.



^ 6. Controller Area Network. De toekomst voor een stuk reeds vandaag.
Can-Bus technologie kan het best vergeleken worden met een snel computernetwerk. Deze technologie is ideaal voor communicatie tussen 2 elektronische componenten. Door gebruik te maken van Can-Bus technologie zijn er minder draden en connectoren nodig om een kabelset in een voertuig in te bouwen. Waar mogelijk passen verschillende kabelsetfabrikanten zoals ECS deze techniek toe. De Can-Bus module, welke in de Can-Bus bekabelingsets wordt gebruikt, communiceert met de Can-Bus module in het voertuig. Op deze manier worden signalen tussen voertuig en trailer of caravan doorgegeven. Andere elektronische systemen (bijv. motor management systemen, stabilisatie systemen zoals ESP) kunnen communiceren via de Can-Bus technologie. Ook deze ECS bekabelingsets voldoen aan nationale en internationale voorschriften en eisen.

 

^ 7. Hoe lang duurt een plaatsing?

Over het algemeen genomen duurt een plaatsing maximum een halve dag. Voor veel voertuigen kunnen wij mits tijdig af te spreken werken volgens het princiepe "klaar terwijl U wacht", naargelang Uw voertuig is dit 1 à 2 uur.

 8. Wat is Parktronic, EPH, PDC, APS of inparkeerhulp^

Parktronic, EPH, PDC, APS of inparkeerhulp. Van zodra het voertuig in achteruitversnelling wordt gezet geeft een akoestisch of optisch signaal de afstand tussen bumper en een eventueel opstakel weer. Het monteren van een trekhaak heeft dikwijls gevolgen op dit systeem, de kogel wordt aanzien als een opstakel. In dit geval moet men dan kiezen voor een afneembare kogel en een schakeling voorzien in de elektrische aansluiting van de trekhaak. Bij sommige wagens kunnen wij met onze diagnoseapparatuur dit automatisch laten gebeuren door de aanpassing van de de software van de wagen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 
 
 
Autolei 115-117-119 - 2160 Wommelgem (Antwerpen) | T:03/366.16.80 F:03/3